Maraton art horroru: Nieumarli (2023) & Kąpiel diabła (2024)
MARATON ART HORRORU:
NIEUMARLI (2023) & KĄPIEL DIABŁA (2024)
Start podwójnej projekcji o godzinie 22.30.
PROGRAM:
KĄPIEL DIABŁA | DES TEUFELS BAD
BILETY (2 filmy):
50 zł (normalny)
42 zł (ulgowy)
Pewnego dnia umarli wstają z grobów, by powrócić do swoich domów. Nie rzucają się jednak na żywych, nie pragną wgryźć się w tętnice i pochłaniać mózgów. Siedzą w wysłużonych fotelach, leżą w swoich łóżkach i powoli gniją, a debiutująca w pełnym metrażu Thea Hvistendahl posępnie przygląda się ich bliskim – pogrążonym w smutku żałobnikom.
Nieumarli to ekranizacja książki Powroty zmarłych Johna Ajvide Lindqvista, autora niezwykłego Wpuść mnie, na bazie którego Tomas Alfredson nakręcił w 2008 roku horror Pozwól mi wejść. O ile tamten film (i książka) stanowił jedno z najciekawszych spojrzeń na tematykę wampiryzmu we współczesnej kulturze, o tyle Nieumarli są być może najbardziej frapującym portretem zombie od czasów Świtu żywych trupów. Zamiast krwawej walki dostajemy bowiem przejmującą żałobę, a zamiast gore – smutek.
KĄPIEL DIABŁA | DES TEUFELS BAD
Agnes (Anja Plaschg, znana z projektu muzycznego Soap&Skin, odpowiedzialna także za muzykę do filmu) bierze ślub. Nic nie układa się jednak po jej myśli – mąż nie jest nią zbyt zainteresowany, teściowa krytykuje ją na każdym kroku, a kredyt, który para wzięła na zakup domu, wydaje się przewyższać możliwości finansowe nowożeńców. Agnes szybko popada w depresję. Ponieważ jednak znajdujemy się na austriackiej wsi sprzed blisko trzech stuleci, wszyscy myślą, że opętał ją diabeł.
Choć za Kąpiel diabła odpowiadają wspomniani wyżej Franz i Fiala, ich najnowszy film trudno byłoby jednoznacznie nazwać horrorem. To raczej doskonale udokumentowany historycznie folkowy dramat, który pozwala widzom wczuć się w bohaterkę postawioną w sytuacji bez wyjścia – a przy okazji spojrzeć na realia życia naszych przodków (a w szczególności przodkiń) z zupełnie nowej perspektywy.
NIEUMARLI (2023) & KĄPIEL DIABŁA (2024)
sobota, 26 października 2024, godz. 22.30
Kino Pod BaranamiPod koniec października zapraszamy na maraton art horroru - czyli świeże i nowatorskie ujęcie motywów znanych z klasycznych opowieści grozy. W programie dwa filmy: Nieumarli - norweskie zombie movie z Renate Reinsve w roli głównej oraz Kąpiel diabła - folkowy horror osadzony na austriackiej wsi sprzed trzech stuleci. Podwójny pokaz w sobotę, 26 października, o godzinie 22.30.
Na przełomie października i listopada w kinach króluje jeden gatunek – horror. Z tej okazji, w sobotę, 26 października, zapraszamy na maraton art horroru. To pokaz dwóch nieoczywistych filmów, które umiejętnie i w autorski sposób korzystają z elementów grozy i fascynująco przetwarzają gatunkowe wzorce.
Nieumarli to melancholijny, posępny horror z duszą, który jest adaptacją powieści Johna Ajvide Lindqvista Powroty zmarłych. Fabularny debiut Thei Hvistendahl nadaje nowe życie zombie movies i przekierowuje naszą uwagę z żywych umarłych na martwych żywych – ludzi, którzy stracili najbliższych. W roli głównej gwiazda filmu Najgorszy człowiek na świecie, Renate Reinsve.
Kąpiel diabła (reż. Veronika Franz, Severin Fiala) to historia młodej, wrażliwej kobiety, która w małżeństwie czuje się jak w więzieniu. Jej gehennę potęguje niesprzyjające otoczenie, w którym każdy łypie złym okiem na każdego, kto nie potrafi wpisać się w uświęcone tradycją schematy. Osadzona na austriackiej prowincji przed wieków produkcja tropi patriarchalne absurdy, które doskwierają nam do dziś.
Nieumarli to melancholijny, posępny horror z duszą, który jest adaptacją powieści Johna Ajvide Lindqvista Powroty zmarłych. Fabularny debiut Thei Hvistendahl nadaje nowe życie zombie movies i przekierowuje naszą uwagę z żywych umarłych na martwych żywych – ludzi, którzy stracili najbliższych. W roli głównej gwiazda filmu Najgorszy człowiek na świecie, Renate Reinsve.
Kąpiel diabła (reż. Veronika Franz, Severin Fiala) to historia młodej, wrażliwej kobiety, która w małżeństwie czuje się jak w więzieniu. Jej gehennę potęguje niesprzyjające otoczenie, w którym każdy łypie złym okiem na każdego, kto nie potrafi wpisać się w uświęcone tradycją schematy. Osadzona na austriackiej prowincji przed wieków produkcja tropi patriarchalne absurdy, które doskwierają nam do dziś.
PROGRAM:
Sala Niebieska
NIEUMARLI | HÅNDTERING AV UDØDE
(Thea Hvistendahl) NO 2023, 97'
przerwa: 15’KĄPIEL DIABŁA | DES TEUFELS BAD
(Severin Fiala, Veronika Franz) DE 2024, 121'
50 zł (normalny)
42 zł (ulgowy)
40 zł (klubowy/senior)
O FILMACH:
(Thea Hvistendahl) NO 2023, 97'
Sundance FF - nominacja: Główna Nagroda Jury - Udział w konkursie na najlepszy dramat zagraniczny (Thea Hvistendahl)
Nieumarli to ekranizacja książki Powroty zmarłych Johna Ajvide Lindqvista, autora niezwykłego Wpuść mnie, na bazie którego Tomas Alfredson nakręcił w 2008 roku horror Pozwól mi wejść. O ile tamten film (i książka) stanowił jedno z najciekawszych spojrzeń na tematykę wampiryzmu we współczesnej kulturze, o tyle Nieumarli są być może najbardziej frapującym portretem zombie od czasów Świtu żywych trupów. Zamiast krwawej walki dostajemy bowiem przejmującą żałobę, a zamiast gore – smutek.
(Severin Fiala, Veronika Franz) DE 2024, 121'
Berlinale 2024 - wygrana: Srebrny Niedźwiedź - Najlepsze osiągnięcie artystyczne w kategorii zdjęcia (Martin Gschlacht
Agnes (Anja Plaschg, znana z projektu muzycznego Soap&Skin, odpowiedzialna także za muzykę do filmu) bierze ślub. Nic nie układa się jednak po jej myśli – mąż nie jest nią zbyt zainteresowany, teściowa krytykuje ją na każdym kroku, a kredyt, który para wzięła na zakup domu, wydaje się przewyższać możliwości finansowe nowożeńców. Agnes szybko popada w depresję. Ponieważ jednak znajdujemy się na austriackiej wsi sprzed blisko trzech stuleci, wszyscy myślą, że opętał ją diabeł.
Choć za Kąpiel diabła odpowiadają wspomniani wyżej Franz i Fiala, ich najnowszy film trudno byłoby jednoznacznie nazwać horrorem. To raczej doskonale udokumentowany historycznie folkowy dramat, który pozwala widzom wczuć się w bohaterkę postawioną w sytuacji bez wyjścia – a przy okazji spojrzeć na realia życia naszych przodków (a w szczególności przodkiń) z zupełnie nowej perspektywy.