Opętanie - pokaz specjalny z prelekcją
OPĘTANIE (reż. Andrzej Żuławski)
pokaz specjalny z prelekcją
wtorek, 9 stycznia 2024, godz. 18.00
Kino Pod Baranami
Kultowy, psychologiczny horror, zrealizowany w Berlinie przez Andrzeja Żuławskiego. Opętanie - głośny film z wybitną rolą Isabelle Adjani - będzie można u nas zobaczyć we wtorek, 9 stycznia. Pokaz poprzedzi prelekcja, którą wygłosi historyk sztuki Piotr Zdybał.
Opętanie to nagrodzony na festiwalu w Cannes film Andrzeja Żuławskiego, który powstał po przerwanej przez komunistyczne władze realizacji Na srebrnym globie. Film, uważany dziś za dzieło kultowe, nigdy dotąd nie miał oficjalnej szerokiej dystrybucji w Polsce, a w latach 80. możliwość jego obejrzenia oferowały wyłącznie Dyskusyjne Kluby Filmowe.
Opętanie to nieprzewidywalny i szalony horror psychologiczny, opowiadający o kryzysie małżeńskim, a także o rozpadzie tożsamości i budzeniu się zła. To francusko-niemiecka koprodukcja, a zarazem pierwszy anglojęzyczny obraz Andrzeja Żuławskiego. Zdjęcia kręcone były w podzielonym murem Berlinie. Niespokojna, wirująca kamera Andrzeja Jaroszewicza śledzi filmowych bohaterów, trafnie oddając ich zniekształcone postrzeganie rzeczywistości.
Andrzej Żuławski mówił o filmie Opętanie, że ma on dwa źródła. Pierwsze jest związane z moim życiem osobistym. Niemal wszystko, co trafiło na ekran, wydarzyło mi się naprawdę. Zmyśleniem jest tylko szpiegowska profesja bohatera i warstwa fantastyczna. Jednak szok człowieka, który po powrocie do domu widzi koniec tego, w co naprawdę wierzył, jest wzięty z moich doświadczeń. Nawet część dialogów jest przeniesiona żywcem z tego, co zapamiętałem. Drugim źródłem inspiracji były Sceny z życia małżeńskiego Bergmana. To mądry, przenikliwy film. Jednak po wyjściu z kina czułem niedosyt. Zobaczyłem realia, ale zabrakło mi syntezy. Ja jestem inny, wierzę w bajki.
W rolach głównych w filmie Opętanie wystąpili: Sam Neill (Park Jurajski, Fortepian, serial Peaky Blinders) i Isabelle Adjani, która za swój występ została wyróżniona Cezarem oraz nagrodą Jury na festiwalu w Cannes.
Film Opętanie będzie można zobaczyć w Kinie Pod Baranami we wtorek, 9 stycznia, o godzinie 18.00. Seans poprzedzi prelekcja, którą wygłosi Piotr Zdybał - historyk sztuki, kurator wydarzeń artystycznych i filmowych, wykładowca akademicki. Prowadził zajęcia monograficzne na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, od 2015 r. wykłada historię sztuki i estetykę w szkole filmowej AMA Film Academy w Krakowie. Publikował teksty krytyczne i artykuły w czasopismach Aktivist!, Opcje, Szum, Wczasy oraz w serwisach internetowych: e-Splot, Numatre.
Film został zrekonstruowany na podstawie oryginalnych negatywów.
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy/senior)
23 zł (Klub Przyjaciół Kina Pod Baranami)
O FILMIE:
OPĘTANIE | POSSESSION
(Andrzej Żuławski) RFN/FR 1981, 124’
MFF w Cannes 1981: Najlepsza aktorka (Isabelle Adjani), udział w konkursie głównym
Cezary 1982: Najlepsza aktorka (Isabelle Adjani)
Międzynarodowy Festiwal Filmów Fantastycznych w Trieście 1981: Złoty Asteroid
pokaz specjalny z prelekcją
wtorek, 9 stycznia 2024, godz. 18.00
Kino Pod Baranami
Kultowy, psychologiczny horror, zrealizowany w Berlinie przez Andrzeja Żuławskiego. Opętanie - głośny film z wybitną rolą Isabelle Adjani - będzie można u nas zobaczyć we wtorek, 9 stycznia. Pokaz poprzedzi prelekcja, którą wygłosi historyk sztuki Piotr Zdybał.
Opętanie to nagrodzony na festiwalu w Cannes film Andrzeja Żuławskiego, który powstał po przerwanej przez komunistyczne władze realizacji Na srebrnym globie. Film, uważany dziś za dzieło kultowe, nigdy dotąd nie miał oficjalnej szerokiej dystrybucji w Polsce, a w latach 80. możliwość jego obejrzenia oferowały wyłącznie Dyskusyjne Kluby Filmowe.
Opętanie to nieprzewidywalny i szalony horror psychologiczny, opowiadający o kryzysie małżeńskim, a także o rozpadzie tożsamości i budzeniu się zła. To francusko-niemiecka koprodukcja, a zarazem pierwszy anglojęzyczny obraz Andrzeja Żuławskiego. Zdjęcia kręcone były w podzielonym murem Berlinie. Niespokojna, wirująca kamera Andrzeja Jaroszewicza śledzi filmowych bohaterów, trafnie oddając ich zniekształcone postrzeganie rzeczywistości.
Andrzej Żuławski mówił o filmie Opętanie, że ma on dwa źródła. Pierwsze jest związane z moim życiem osobistym. Niemal wszystko, co trafiło na ekran, wydarzyło mi się naprawdę. Zmyśleniem jest tylko szpiegowska profesja bohatera i warstwa fantastyczna. Jednak szok człowieka, który po powrocie do domu widzi koniec tego, w co naprawdę wierzył, jest wzięty z moich doświadczeń. Nawet część dialogów jest przeniesiona żywcem z tego, co zapamiętałem. Drugim źródłem inspiracji były Sceny z życia małżeńskiego Bergmana. To mądry, przenikliwy film. Jednak po wyjściu z kina czułem niedosyt. Zobaczyłem realia, ale zabrakło mi syntezy. Ja jestem inny, wierzę w bajki.
W rolach głównych w filmie Opętanie wystąpili: Sam Neill (Park Jurajski, Fortepian, serial Peaky Blinders) i Isabelle Adjani, która za swój występ została wyróżniona Cezarem oraz nagrodą Jury na festiwalu w Cannes.
Film Opętanie będzie można zobaczyć w Kinie Pod Baranami we wtorek, 9 stycznia, o godzinie 18.00. Seans poprzedzi prelekcja, którą wygłosi Piotr Zdybał - historyk sztuki, kurator wydarzeń artystycznych i filmowych, wykładowca akademicki. Prowadził zajęcia monograficzne na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, od 2015 r. wykłada historię sztuki i estetykę w szkole filmowej AMA Film Academy w Krakowie. Publikował teksty krytyczne i artykuły w czasopismach Aktivist!, Opcje, Szum, Wczasy oraz w serwisach internetowych: e-Splot, Numatre.
Film został zrekonstruowany na podstawie oryginalnych negatywów.
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy/senior)
23 zł (Klub Przyjaciół Kina Pod Baranami)
O FILMIE:
OPĘTANIE | POSSESSION
(Andrzej Żuławski) RFN/FR 1981, 124’
Fot. Reset
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Cezary 1982: Najlepsza aktorka (Isabelle Adjani)
Międzynarodowy Festiwal Filmów Fantastycznych w Trieście 1981: Złoty Asteroid
Berlin Zachodni w okresie zimnej wojny. Mark (Sam Neill) i Anna (Isabelle Adjani) przechodzą małżeński kryzys spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety, która zaniedbuje ich wspólne dziecko i popada w coraz bardziej skrajne emocjonalne stany. Mark próbuje dowiedzieć się, co jest przyczyną dziwnego zachowania żony, by uratować związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen, która do złudzenia przypomina jego partnerkę.