Królestwo: Exodus - pokaz finału kultowej trylogii z prelekcją Mateusza Demskiego
KRÓLESTWO: EXODUS (reż. Lars von Trier)
pokaz finału kultowej trylogii
z prelekcją Mateusza Demskiego
piątek, 3 listopada 2023, godz. 20.00
Kino Pod Baranami
Powrót do korzeni po ponad 25 latach. Autotematyczne zwieńczenie kultowej serii, która na zawsze zapisała się w historii telewizji. Trzeci sezon głośnego serialu Larsa von Triera Królestwo: Exodus będzie można zobaczyć u nas w piątek, 3 listopada. Projekcję poprzedzi wprowadzenie, które wygłosi Mateusz Demski - dziennikarz i krytyk filmowy.
W latach 90. pierwsze dwa sezony Królestwa pokazały, czym może być autorski serial. Telewizyjna produkcja Larsa von Triera bywała porównywana do Miasteczka Twin Peaks, choć zawierała też ironiczne nawiązania do popularnych seriali medycznych. Królestwo było jednocześnie karuzelą śmiechu i labiryntem krzywych zwierciadeł o gęstości najczarniejszego koszmaru.
Po ponad 25 latach, w 2022 roku, kultowy serial doczekał się trzeciego sezonu, noszącego tytuł Królestwo: Exodus. Zaskakujący finał nawiązuje do pierwszych części, wprowadza nowych bohaterów, a przede wszystkim wciąż wyróżnia się dystansem i autoironią w wykonaniu jednego z najoryginalniejszych europejskich reżyserów. W serialu Królestwo: Exodus reżyser Lars von Trier powraca do tajemniczego kopenhaskiego szpitala, aby ponownie porywać widzów niezwykłą mieszanką grozy i humoru.
Królestwo: Exodus będzie można zobaczyć w naszym Kinie w piątek, 3 listopada. Seans poprzedzi prelekcja, którą wygłosi Mateusz Demski - dziennikarz, krytyk filmowy, absolwent krakowskiego filmoznawstwa, publikujący m.in. w Przekroju, Przeglądzie, NOIZZ.pl i newonce.net. Prowadzi audycję filmową Off/On: Kamera, akcja! w Off Radiu Kraków.
BILETY: 55 zł
O FILMIE:
KRÓLESTWO: EXODUS | RIGET: EXODUS
(Lars Von Trier) SE/DK 2022, 305’
pokaz finału kultowej trylogii
z prelekcją Mateusza Demskiego
piątek, 3 listopada 2023, godz. 20.00
Kino Pod Baranami
Powrót do korzeni po ponad 25 latach. Autotematyczne zwieńczenie kultowej serii, która na zawsze zapisała się w historii telewizji. Trzeci sezon głośnego serialu Larsa von Triera Królestwo: Exodus będzie można zobaczyć u nas w piątek, 3 listopada. Projekcję poprzedzi wprowadzenie, które wygłosi Mateusz Demski - dziennikarz i krytyk filmowy.
W latach 90. pierwsze dwa sezony Królestwa pokazały, czym może być autorski serial. Telewizyjna produkcja Larsa von Triera bywała porównywana do Miasteczka Twin Peaks, choć zawierała też ironiczne nawiązania do popularnych seriali medycznych. Królestwo było jednocześnie karuzelą śmiechu i labiryntem krzywych zwierciadeł o gęstości najczarniejszego koszmaru.
Po ponad 25 latach, w 2022 roku, kultowy serial doczekał się trzeciego sezonu, noszącego tytuł Królestwo: Exodus. Zaskakujący finał nawiązuje do pierwszych części, wprowadza nowych bohaterów, a przede wszystkim wciąż wyróżnia się dystansem i autoironią w wykonaniu jednego z najoryginalniejszych europejskich reżyserów. W serialu Królestwo: Exodus reżyser Lars von Trier powraca do tajemniczego kopenhaskiego szpitala, aby ponownie porywać widzów niezwykłą mieszanką grozy i humoru.
Królestwo: Exodus będzie można zobaczyć w naszym Kinie w piątek, 3 listopada. Seans poprzedzi prelekcja, którą wygłosi Mateusz Demski - dziennikarz, krytyk filmowy, absolwent krakowskiego filmoznawstwa, publikujący m.in. w Przekroju, Przeglądzie, NOIZZ.pl i newonce.net. Prowadzi audycję filmową Off/On: Kamera, akcja! w Off Radiu Kraków.
BILETY: 55 zł
O FILMIE:
KRÓLESTWO: EXODUS | RIGET: EXODUS
(Lars Von Trier) SE/DK 2022, 305’
Lars Von Trier powraca do źródła. Kiedy w latach 90. przystępował do realizacji Królestwa, miniserialu dla telewizji duńskiej, planował stworzenie cyklu w trzech odsłonach. Realizację wstrzymano po dwóch seriach, a nigdy nieukończony sezon trzeci przeszedł w sferę mitu. Utopijna próba wywołania tego formatu z telewizyjnych zaświatów i domknięcie pewnego rozpoczętego przedsięwzięcia stała się zatem wydarzeniem. W Królestwo: Exodus, po dwudziestu pięciu latach od wydarzeń z oryginalnych serii, znowu trafiamy do nawiedzonego szpitala w centrum Kopenhagi, i jak się okazuje, niewiele się zmieniło: lunatyczka Karen łączy siły z personelem oddziału, by stawić opór mocom piekielnym, syn doktora Helmera przejmuje schedę po ojcu, a w szpitalnych podziemiach żarliwe dyskusje toczy tajne bractwo Anonimowych Szwedów. Von Trier zachowuje podlany cynicznym sosem humor, warstwę wizualną odmalowaną w sepiowych barwach, ale i całą strukturę konceptualną pierwszego Królestwa – miesza porządek świata żywych ze światem umarłych, a jako budulca konsekwentnie używa popkulturowych prefabrykatów i karykaturuje je do granic absurdu. Jest tu zarazem obecny wymiar autotematyczny i metatekstowy, symboliczne zwieńczenie całej kariery i pożegnanie samego autora. Być może nigdy wcześniej Lars von Trier nie był tak autorefleksyjny.