kpb

Trylogia Kieślowskiego na Festiwalu Miłosza

Trylogia Kieślowskiego na Festiwalu Miłosza
9-11 lipca 2021
Kino Pod Baranami

 

 

Zapraszamy na pasmo filmowe 10. Festiwalu Miłosza, odbywającego się w tym roku pod hasłem “Nieobjęta ziemia”. Jubileuszowej edycji wydarzenia towarzyszyć będą pokazy filmów Krzysztofa Kieślowskiego - jednego z najbardziej uznanych polskich reżyserów, którego dzieła pełne są poetyckości i głębokiej refleksji nad światem. W programie: krótkie metraże oraz wyróżniona prestiżowymi nagrodami trylogia “Trzy kolory”. Każda z projekcji zostanie poprzedzona wprowadzeniem, które wygłosi Michał Oleszczyk.


Towarzyszące festiwalowi pasmo filmowe skupia się na postaci Krzysztofa Kieślowskiego - polskiego reżysera, obchodzącego w tym roku 80. rocznicę urodzin. W dniach 9-11 lipca, na naszym ekranie zagoszczą krótkie metraże nakręcone przez reżysera na różnych etapach kariery: pierwsza etiuda szkolna Tramwaj, nieśmiertelne Gadające głowy oraz wieloznaczny portret zbiorowy Siedem kobiet w różnym wieku. W programie znalazła się także Trylogia, od której zaczerpnęliśmy nazwy naszych kinowych sal - Niebieskiej, Białej i Czerwonej.


Tytułowe “Trzy kolory” z filmów Kieślowskiego nawiązują do barw francuskiej flagi i haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Pełna poetyckości, filmowa refleksja Kieślowskiego, zrewolucjonizowała myślenie o wolności, równości i braterstwie. Uwolniła te ponadczasowe wartości od ścisłych kontekstów historycznych i nadała im uniwersalnego wymiaru. Być może filmy Kieślowskiego są na czasie właśnie teraz, gdy trwałe podstawy „świata przedstawionego” ulegają gwałtownej korozji. Warto więc zacząć oglądanie ich raz jeszcze.


Każdy z pokazów zostanie poprzedzony wprowadzeniem, które wygłosi Michał Oleszczyk.

 

Organizatorem Festiwalu Miłosza jest Miasto Kraków, KBF i Fundacja Miasto Literatury. Festiwal dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Pasmo filmowe powstało we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ, organizatorem 10. Edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku i Kinem Pod Baranami.


Więcej informacji: miloszfestival.pl

 

Do filmu Trzy kolory. Biały dostępna będzie audiodeskrypcja w systemie Audiomovie. Więcej informacji na temat systemu: http://audiomovie.pl/

 

PROGRAM:

piątek, 9 lipca 2021, godz. 20.00
GADAJĄCE GŁOWY | GADAJĄCE GŁOWY
(Krzysztof Kieślowski) PL 1980, 14’ (film dokumentalny)
TRZY KOLORY. NIEBIESKI | TROIS COULEURS. BLEU
(Krzysztof Kieślowski) PL 1993, 93’
Wprowadzenie do pokazu: Michał Oleszczyk


sobota, 10 lipca 2021, godz. 20.00
SIEDEM KOBIET W RÓŻNYM WIEKU | SIEDEM KOBIET W RÓŻNYM WIEKU
(Krzysztof Kieślowski) PL 1978, 15’ (film dokumentalny)
TRZY KOLORY. BIAŁY | TROIS COULEURS. BLANC
(Krzysztof Kieślowski) PL 1994, 91’
Wprowadzenie do pokazu: Michał Oleszczyk


niedziela, 11 lipca 2021, godz. 20.00
TRAMWAJ | TRAMWAJ
(Krzysztof Kieślowski) PL 1966, 5’ (film dokumentalny)
TRZY KOLORY. CZERWONY | TROIS COULEURS: ROUGE
(Krzysztof Kieślowski) PL 1994, 99’
Wprowadzenie do pokazu: Michał Oleszczyk

 


BILETY:  15 zł
Dostępne w kasach Kina i na www.kinopodbaranami.pl

 


O FILMACH:

GADAJĄCE GŁOWY | GADAJĄCE GŁOWY
(Krzysztof Kieślowski) PL 1980, 14’ (film dokumentalny)

MFF w Oberhausen 1981: Wyróżnienie Honorowe


Jest rok 1979. Krzysztof Kieślowski przeprowadza swego rodzaju sondę socjologiczną. Setki ludzi pyta: w którym roku się urodziłeś? Kim jesteś? Co jest dla ciebie najważniejsze? Czego byś chciał? Z zarejestrowanych na taśmie ostatecznie wybiera 44 osoby i ustawia je w porządku chronologicznym: od jednolatka, który jeszcze nie umie mówić, do stuletniej staruszki, która niedosłysząc pytania, powtarza kilkakrotnie, że chciałaby dłużej żyć.


Krzysztof Kieślowski niezwykle oszczędnymi środkami filmowymi stworzył niejako zbiorowy portret Polaka - świadomego swej tożsamości i miejsca, w którym żyje, bacznego obserwatora rzeczywistości, którą trudno zaakceptować, gorąco pragnącego zmian, dojrzewającego do buntu.

 

SIEDEM KOBIET W RÓŻNYM WIEKU | SIEDEM KOBIET W RÓŻNYM WIEKU
(Krzysztof Kieślowski) PL 1978, 15’ (film dokumentalny)


Krakowski Festiwal Filmowy 1979: Grand Prix "Złoty Lajkonik"


Film przedstawia sztukę baletu, ukazując jednocześnie nieodwracalny efekt przemijania. Siedem dni, siedem baletnic – każda na innym etapie życia, ale wszystkie łączy pasja tańca, która wymaga od nich poświęcenia i ciężkiej pracy. Całość składa się na poetycki i wieloznaczny portret życia jednej kobiety.

 

TRAMWAJ | TRAMWAJ
(Krzysztof Kieślowski) PL 1966, 5’

Pierwsza szkolna etiuda Krzysztofa Kieślowskiego. Niema opowieść o dwójce nieznajomych.


Młody chłopak opuszcza prywatkę, wsiada do nocnego tramwaju, gdzie z początku zaskakuje go widok grupy kontrolerów (najwidoczniej kończą zmianę i zmierzają do zajezdni), zaś po skasowaniu biletu jego uwagę przykuwa siedząca samotnie dziewczyna. Po wyjściu na przystanek, przez chwilę obserwuje odjeżdżający skład (pasażerka zasnęła i została w środku), by ostatecznie rzucić się za nim w pościg.

 

TRZY KOLORY. BIAŁY | TROIS COULEURS. BLANC
(Krzysztof Kieślowski) PL 1994, 91’

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie, 1994: Srebrny Niedźwiedź za reżyserię
Złota Kaczka, 1994: Najlepszy film polski


Druga część trylogii Trzy Kolory. Gorzka komedia, pełna zdarzeń i niespodziewanych zwrotów akcji. Kieślowski dowodzi, że we współczesnym świecie nie ma prawdziwej równości, bo w istocie każdy chce być równiejszy: lepszy, bogatszy, sprytniejszy od innych.


Karol (Zbigniew Zamachowski), polski fryzjer ożeniony z piękną Francuzką Dominique (Julie Delpy), prowadzi w Paryżu salon fryzjerski. Jednak stres wywołany pobytem w obcym kraju, nieznajomością języka i ludzi sprawia, że Karol staje się impotentem. Nie mogąc się doczekać przez 6 miesięcy skonsumowania ich związku, Dominique rozwodzi się z mężem, zabierając mu cały majątek, łącznie ze starym "polonezem". Chociaż Karol nadal ją kocha, młoda kobieta nie daje mu nawet cienia nadziei, że kiedykolwiek do niego wróci. Piękne zdjęcia Edwarda Kłosińskiego i muzyka Zbigniewa Preisnera.

 

TRZY KOLORY. CZERWONY | TROIS COULEURS: ROUGE
(Krzysztof Kieślowski) PL 1994, 99’

MFF w Vancouver: Nagroda Główna “Air Canada”
MFF Camerimage 1994: Srebrna Żaba (Piotr Sobociński)
Nagroda im. Georgesa Meliesa, 1994
Oscary 1994: Nominacje w kategorii reżyseria (Krzysztof Kieślowski), scenariusz oryginalny (Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz), zdjęcia (Piotr Sobociński)
BAFTA 1994: Nominacje - najlepszy film, reżyseria, scenariusz oryginalny, rola kobieca
MFF w Valparaiso 1994: Nagroda Główna
Cezary 1994: Nominacje - najleoszy film, rezyseria, pierwszoplanowa rola męska, pierwszoplanowa rola kobieca, scenariusz, muzyka
Złote Globy 1994: Nominacja - film obcojęzyczny


Braterstwo dusz połączyło niedobraną parę: dwudziestoletnią modelkę i emerytowanego sędziego, w ostatniej części słynnej trylogii Krzysztofa Kieślowskiego Trzy kolory. Valentine (Irène Jacob) to dziewczyna wciąż niespokojna, poszukująca miłości i aprobaty, osamotniona mimo masy kręcących się wokół niej ludzi.


W drodze na jakieś spotkanie przez nieuwagę potrąca psa, ale nie potrafi przyznać, że zajmuje się nim z troski o własny spokojny sen. Niepewność, wahanie i potrzebę bliskości w lot wyczuwa właściciel czworonoga, którego codzienność wypełnia podsłuchiwanie rozmów sąsiadów. Jako sędzia decydował on o przeznaczeniu oskarżonych. Teraz pragnie pozostać tylko biernym, ale wszechwiedzącym obserwatorem. W swoim tajemniczym, metaforycznie ujętym ostatnim dziele poddaje Kieślowski drobiazgowej analizie moralność i samoświadomość swoich bohaterów. Ich losy, wyznaczone nieuniknionymi zbiegami okoliczności, są ciasno ze sobą splecione, tworząc głęboki i wielowarstwowy obraz współczesnego świata.

 

TRZY KOLORY. NIEBIESKI | TROIS COULEURS. BLEU
(Krzysztof Kieślowski) PL 1993, 93’

MFF w Wenecji: Złoty Lew, nagroda za zdjęcia (Sławomir Idziak), nagroda OCIC
Cezary 1994: montaż, dźwięk, pierwszoplanowa rola kobieca (Juliette Binoche)
Cezary 1994: Nominacje - najlepszy film, reżyseria, debiut w roli kobiecej, zdjęcia, scenariusz, muzyka


Arcydzieło Krzysztofa Kieślowskiego. Pierwsza część tryptyku na którą składają się kolejne obrazy: Biały i Czerwony. Film obsypany nagrodami, cieszący się ogromnym uznaniem na całym świecie.


Trzy Kolory. Niebieski to uniwersalne dzieło o wolności jako kategorii bytu, dokonywanych wyborach i potrzebie miłości. Dramat filozoficzno-egzystencjalny, oscylujący na pograniczu metafizyki. To również wspaniała Juliette Binoche w roli kobiety żyjącej w cieniu wielkiej życiowej tragedii oraz perfekcyjna reżyseria Kieślowskiego. Idealne dopełnienie fabuły stanowi monumentalna muzyka Zbigniewa Preisnera oraz hipnotyzujące zdjęcia Sławomira Idziaka.

Bookmark and Share

archiwum